In een wereld waarin kunstmatige intelligentie (AI) steeds meer invloed heeft op werk, maatschappij en onderwijs, is het essentieel dat studenten in het hoger beroepsonderwijs digitale geletterdheid ontwikkelen. Deze cursus biedt een brede, praktijkgerichte introductie in het verantwoord en kritisch gebruiken van generatieve AI binnen de eigen beroepscontext.
Studenten leren AI herkennen en toepassen in hun vakgebied, ontwikkelen vaardigheden in prompting, analyseren AI-uitvoer kritisch, reflecteren op hun eigen leerproces en formuleren een visie of beleidsvoorstel rond AI. Daarbij wordt expliciet aandacht besteed aan ethische, juridische en maatschappelijke implicaties, in lijn met actuele kaders zoals de Europese AI Act.
De cursus sluit aan bij het DigCompEdu-raamwerk en bouwt voort op digitale basisvaardigheden uit het vo-onderwijs. Het accent ligt op praktische toepasbaarheid, kritisch denken en beroepsmatige innovatie met AI.
Deze cursus ondersteunt opleidingen bij het ontwikkelen van onderwijs dat aansluit bij de actuele digitale transformatie én bij maatschappelijke en wettelijke kaders, zoals de Europese AI-verordening (AI Act). De zeven thema’s op deze site vormen samen een compleet curriculum voor digitale geletterdheid en AI op hbo-niveau.
Begrip van basisprincipes en technologieën van AI - Inzicht in hoe AI werkt en hoe je het herkent en toepast in praktijkgerichte situaties.
Ontwikkelen van digitale vaardigheden en AI - Vaardigheden ontwikkelen om effectief met AI-systemen te werken, inclusief informatie zoeken en promptgebruik.
Toepassen van generatieve AI in vakspecifieke contexten - AI inzetten binnen je vakgebied en de impact op beroep en onderwijs begrijpen.
Begrip van ethiek, wetgeving en maatschappelijke impact van AI - Ethische, juridische en maatschappelijke overwegingen bij het gebruik van AI herkennen en toepassen.
Kritisch omgaan met AI - AI-systemen en bronnen analyseren, beoordelen en bewust omgaan met risico’s zoals bias en manipulatie.
Innovatie met generatieve AI - AI inzetten voor creatieve en toekomstgerichte oplossingen in je werkveld.
Ontwikkelen en uitvoeren van visie en beleid - AI integreren in beleidsontwikkeling en onderwijs, inclusief verantwoorde toetsing.
GPTaDay - Voorbeelden van prompts voor ontwikkelaars, docenten, studenten en onderzoekers
De cursus en toetsopdracht zijn gebaseerd op actuele bronnen rondom digitale geletterdheid, AI en wetgeving. Hieronder vind je de belangrijkste uitgangspunten:
Europese Commissie. (2024). Verordening (EU) 2024/1689 betreffende kunstmatige intelligentie (AI-verordening). Geraadpleegd op 30 juni 2025, van https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32024R1689
Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Retrieved June 30, 2025, from https://joint-research-centre.ec.europa.eu/digcompedu_en
Curriculum.nu. (2019). Digitale geletterdheid. Geraadpleegd op 30 juni 2025, van https://curriculum.nu/leergebieden/digitale-geletterdheid/
Rijksoverheid. (z.d.). Kunstmatige intelligentie (AI). Geraadpleegd op 30 juni 2025, van https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/digitalisering/kunstmatige-intelligentie
Begrip van basisprincipes en technologieën van AI - Inzicht in hoe AI werkt en hoe je het herkent en toepast in praktijkgerichte situaties.
Ontwikkelen van digitale vaardigheden en AI - Vaardigheden ontwikkelen om effectief met AI-systemen te werken, inclusief informatie zoeken en promptgebruik.
Toepassen van generatieve AI in vakspecifieke contexten - AI inzetten binnen je vakgebied en de impact op beroep en onderwijs begrijpen.
Begrip van ethiek, wetgeving en maatschappelijke impact van AI - Ethische, juridische en maatschappelijke overwegingen bij het gebruik van AI herkennen en toepassen.
Kritisch omgaan met AI - AI-systemen en bronnen analyseren, beoordelen en bewust omgaan met risico’s zoals bias en manipulatie.
Innovatie met generatieve AI - AI inzetten voor creatieve en toekomstgerichte oplossingen in je werkveld.
Ontwikkelen en uitvoeren van visie en beleid - AI integreren in beleidsontwikkeling en onderwijs, inclusief verantwoorde toetsing.
Deze website is ontworpen en ontwikkeld door Allard Strijker. Zie voor meer informatie: