Begrip van basisprincipes en technologieën van AI - Inzicht in hoe AI werkt en hoe je het herkent en toepast in praktijkgerichte situaties.
Ontwikkelen van digitale vaardigheden en AI - Vaardigheden ontwikkelen om effectief met AI-systemen te werken, inclusief informatie zoeken en promptgebruik.
Toepassen van generatieve AI in vakspecifieke contexten - AI inzetten binnen je vakgebied en de impact op beroep en onderwijs begrijpen.
Begrip van ethiek, wetgeving en maatschappelijke impact van AI - Ethische, juridische en maatschappelijke overwegingen bij het gebruik van AI herkennen en toepassen.
Kritisch omgaan met AI - AI-systemen en bronnen analyseren, beoordelen en bewust omgaan met risico’s zoals bias en manipulatie.
Innovatie met generatieve AI - AI inzetten voor creatieve en toekomstgerichte oplossingen in je werkveld.
Ontwikkelen en uitvoeren van visie en beleid - AI integreren in beleidsontwikkeling en onderwijs, inclusief verantwoorde toetsing.
De leerdoelen zijn geformuleerd op basis van Miller - Can do
Begrip van basisprincipes en technologieën van AI – De deelnemer kan basisprincipes en technologieën van AI herkennen en toepassen in praktische situaties.
Ontwikkelen van digitale vaardigheden en AI – De deelnemer kan relevante digitale vaardigheden inzetten om effectief met AI-systemen te werken.
Toepassen van generatieve AI in vakspecifieke contexten – De deelnemer kan generatieve AI op een passende manier gebruiken binnen zijn of haar vakgebied.
Begrip van ethiek, wetgeving en maatschappelijke impact van AI – De deelnemer kan ethische, juridische en maatschappelijke aspecten van AI herkennen en er in handelen.
Kritisch omgaan met AI – De deelnemer kan AI-uitvoer kritisch analyseren en beoordelen op betrouwbaarheid en toepasbaarheid.
Innovatie met generatieve AI – De deelnemer kan generatieve AI creatief inzetten voor innovatieve ideeën of oplossingen.
Ontwikkelen en uitvoeren van visie en beleid – De deelnemer kan bijdragen aan het opstellen en uitvoeren van visie of beleid rond AI in de organisatie.
Begrip van basisprincipes en technologieën van AI – De deelnemer kan basisprincipes en technologieën van AI herkennen en toepassen in praktische situaties.
Basiskennis generatieve AI – De deelnemer kan generatieve AI herkennen, beschrijven en gebruiken in eenvoudige toepassingen. De deelnemer kan de concepten inferentievermogen en aanpassingsvermogen van AI uitleggen.
Privacy en data-governance – De deelnemer kan bij het gebruik van AI rekening houden met privacyregels en veilige omgang met gegevens. De deelnemer kan het belang van datakwaliteit en bias in datasets analyseren en de invloed daarvan op AI-output uitleggen.
Ontwikkelen van digitale vaardigheden en AI – De deelnemer kan relevante digitale vaardigheden inzetten om effectief met AI-systemen te werken.
Prompting – De deelnemer kan doelgerichte, ethisch verantwoorde prompts formuleren om bruikbare output van generatieve AI te verkrijgen.
Informatievaardigheden en Transparantie – De deelnemer kan AI inzetten om informatie te zoeken, beoordelen en verwerken. De deelnemer kan de output van GenAI kritisch analyseren en, indien nodig, de verplichte markering van synthetische content toepassen.
Toepassen van generatieve AI in vakspecifieke contexten – De deelnemer kan generatieve AI op een passende manier gebruiken binnen zijn of haar vakgebied.
Invloed op beroep en onderwijs – De deelnemer kan de invloed van AI op de beroepspraktijk en het onderwijs analyseren en toepassen in beroepssituaties. De deelnemer heeft inzicht in hoe en waarom studenten AI gebruiken.
Toepassing van AI, Governance en Toezicht – De deelnemer kan AI inzetten ter ondersteuning van leren, lesgeven of beoordelen. De deelnemer kan, bij gebruik van hoog-risico AI in het onderwijs, menselijk toezicht waarborgen en het belang van een Effectbeoordeling Grondrechten uitleggen.
Leren met AI – De deelnemer kan AI-tools gebruiken om het eigen leerproces te ondersteunen en verbeteren. De deelnemer kan AI inzetten voor differentiatie, personalisatie en zelfgereguleerd leren.
Begrip van ethiek, wetgeving en maatschappelijke impact van AI – De deelnemer kan ethische, juridische en maatschappelijke aspecten van AI herkennen en er in handelen.
Ethische dilemma’s en Verboden Praktijken – De deelnemer kan ethische dilemma's rondom AI herkennen en erover reflecteren in praktijksituaties. De deelnemer is bekend met wettelijk verboden AI-praktijken in het onderwijs, zoals het verbod op emotierecognitie.
Wetgeving en regelgeving voor AI – De deelnemer kan de relevante wet- en regelgeving rondom AI toepassen in beroepshandelingen. De deelnemer kan het belang van inclusie en non-discriminatie bij het ontwerpen en gebruiken van AI-systemen beoordelen.
Governance en Compliance – De deelnemer kan de verplichtingen als gebruiksverantwoordelijke en het belang van risicobeheer, logboekregistratie en de noodzaak tot het opstellen van technische documentatie uitleggen.
Ethiek, Zelfreflectie en Attituden – De deelnemer kan de maatschappelijke gevolgen van AI benoemen en duiden in relatie tot het eigen werkveld. De deelnemer toont een open houding en reflecteert kritisch op het eigen vermogen om AI te beheersen (AI-zelfeffectiviteit) en is bereid de eigen praktijk aan te passen (NPULS Attituden).
Duurzaamheid in AI – De deelnemer kan duurzame keuzes maken bij het gebruik of ontwerp van AI-toepassingen.
Kritisch omgaan met AI – De deelnemer kan AI-uitvoer kritisch analyseren en beoordelen op betrouwbaarheid en toepasbaarheid.
Analyseren van informatiebronnen – De deelnemer kan informatiebronnen, ook gegenereerd door AI, analyseren op inhoud, herkomst en waarde. De deelnemer kan de betrouwbaarheid en bruikbaarheid van AI-output beoordelen tegen de achtergrond van de SLO functionele kerndoelen.
Beoordelen van AI-toepassingen – De deelnemer kan AI-toepassingen evalueren op bruikbaarheid, ethiek en effectiviteit.
Kritisch bevragen van inhoud – De deelnemer kan inhoud van AI-uitvoer kritisch bevragen en verifiëren.
Ontwikkelen van bewustzijn over bias en manipulatie – De deelnemer kan bias en manipulatie herkennen in AI-systemen en verantwoord daarmee omgaan. De deelnemer kan omgaan met de invloed van digitale technologie en media op het eigen leven.
Innovatie met generatieve AI – De deelnemer kan generatieve AI creatief inzetten voor innovatieve ideeën of oplossingen.
Toekomstperspectief AI – De deelnemer kan ontwikkelingen in AI duiden en vertalen naar kansen en risico’s voor de toekomst.
Creativiteit en AI – De deelnemer kan AI inzetten als hulpmiddel om creatieve processen te versterken.
Ontwikkelen en uitvoeren van visie en beleid – De deelnemer kan bijdragen aan het opstellen en uitvoeren van visie of beleid rond AI in de organisatie.
Beleid en regelgeving – De deelnemer kan beleid en regelgeving rond AI naleven en toepassen in concrete situaties.
Toetsing en onderwijs – De deelnemer kan AI verantwoord toepassen in het ontwerp en de beoordeling van onderwijs en toetsen.
Professionele Ontwikkeling en Reflectie – De deelnemer kan systematisch reflecteren op de eigen digitale en pedagogische praktijk en gebruikt digitale bronnen voor continue professionele ontwikkeling.
Kerntaak 1: Begrip van basisprincipes en technologieën van AI
Prestatie 1: De deelnemer kan basisprincipes en technologieën van AI herkennen en toepassen in praktische situaties.
Deeltaak 1.1: Basiskennis generatieve AI
Prestatie 1.1: De deelnemer kan generatieve AI herkennen, beschrijven en gebruiken in eenvoudige toepassingen.
Deeltaak 1.2: Prompting
Prestatie 1.2: De deelnemer kan doelgerichte prompts formuleren om bruikbare output van generatieve AI te verkrijgen.
Deeltaak 1.3: Invloed op beroep en onderwijs
Prestatie 1.3: De deelnemer kan de invloed van AI op de beroepspraktijk en het onderwijs analyseren en toepassen in beroepssituaties.
Kerntaak 2: Digitale vaardigheden, informatievaardigheden en AI-gebruik
Prestatie 2: De deelnemer kan relevante digitale vaardigheden inzetten om effectief met AI-systemen te werken.
Deeltaak 2.1: Privacy en veiligheid
Prestatie 2.1: De deelnemer kan bij het gebruik van AI rekening houden met privacyregels en veilige omgang met gegevens.
Deeltaak 2.2: Informatievaardigheden en AI
Prestatie 2.2: De deelnemer kan AI inzetten om informatie te zoeken, beoordelen en verwerken.
Deeltaak 2.3: Toepassing van AI voor onderwijs
Prestatie 2.3: De deelnemer kan AI inzetten ter ondersteuning van leren, lesgeven of beoordelen.
Kerntaak 3: Toepassen van AI in context
Prestatie 3: De deelnemer kan generatieve AI op een passende manier gebruiken binnen zijn of haar vakgebied.
Deeltaak 3.1: Leren met AI
Prestatie 3.1: De deelnemer kan AI-tools gebruiken om het eigen leerproces te ondersteunen en verbeteren.
Kerntaak 4: Ethisch, juridisch en maatschappelijk verantwoord omgaan met AI
Prestatie 4: De deelnemer kan ethische, juridische en maatschappelijke aspecten van AI herkennen en er in handelen.
Deeltaak 4.1: Ethische dilemma’s in AI
Prestatie 4.1: De deelnemer kan ethische dilemma’s rondom AI herkennen en erover reflecteren in praktijksituaties.
Deeltaak 4.2: Wetgeving en regelgeving voor AI
Prestatie 4.2: De deelnemer kan de relevante wet- en regelgeving rondom AI toepassen in beroepshandelingen.
Deeltaak 4.3: Maatschappelijke impact van AI
Prestatie 4.3: De deelnemer kan de maatschappelijke gevolgen van AI benoemen en duiden in relatie tot het eigen werkveld.
Deeltaak 4.4: Duurzaamheid in AI
Prestatie 4.4: De deelnemer kan duurzame keuzes maken bij het gebruik of ontwerp van AI-toepassingen.
Kerntaak 5: Kritisch omgaan met AI
Prestatie 5: De deelnemer kan AI-uitvoer kritisch analyseren en beoordelen op betrouwbaarheid en toepasbaarheid.
Deeltaak 5.1: Analyseren van informatiebronnen
Prestatie 5.1: De deelnemer kan informatiebronnen, ook gegenereerd door AI, analyseren op inhoud, herkomst en waarde.
Deeltaak 5.2: Beoordelen van AI-toepassingen
Prestatie 5.2: De deelnemer kan AI-toepassingen evalueren op bruikbaarheid, ethiek en effectiviteit.
Deeltaak 5.3: Kritisch bevragen van inhoud
Prestatie 5.3: De deelnemer kan inhoud van AI-uitvoer kritisch bevragen en verifiëren.
Deeltaak 5.4: Ontwikkelen van bewustzijn over bias en manipulatie
Prestatie 5.4: De deelnemer kan bias en manipulatie herkennen in AI-systemen en verantwoord daarmee omgaan.
Kerntaak 6: Innovatie en creativiteit met AI
Prestatie 6: De deelnemer kan generatieve AI creatief inzetten voor innovatieve ideeën of oplossingen.
Deeltaak 6.1: Toekomstperspectief AI
Prestatie 6.1: De deelnemer kan ontwikkelingen in AI duiden en vertalen naar kansen en risico’s voor de toekomst.
Deeltaak 6.2: Creativiteit en AI
Prestatie 6.2: De deelnemer kan AI inzetten als hulpmiddel om creatieve processen te versterken.
Kerntaak 7: Ontwikkelen en uitvoeren van visie en beleid rond AI
Prestatie 7: De deelnemer kan bijdragen aan het opstellen en uitvoeren van visie of beleid rond AI in de organisatie.
Deeltaak 7.1: Beleid en regelgeving
Prestatie 7.1: De deelnemer kan beleid en regelgeving rond AI naleven en toepassen in concrete situaties.
Deeltaak 7.2: Toetsing en onderwijs
Prestatie 7.2: De deelnemer kan AI verantwoord toepassen in het ontwerp en de beoordeling van onderwijs en toetsen.