Rol of perspectief
Taak of opdracht
Inhoudelijke context
Doel of publiek
Vorm en stijl
Beperkingen of vereisten
Voorbeelden of format (optioneel maar krachtig)
Bonus: Instructie voor herhaling of verbetering
Voorbeeld van een volledige goede prompt:
"Je bent een onderwijskundig expert gespecialiseerd in het ontwerpen van toetsdossiers voor hbo-opleidingen. Ontwikkel een voorbeeld van een leeruitkomst voor het vak 'AI in de Zorg' op niveau 5 van het NLQF. De leeruitkomst moet beginnen met een gedragswerkwoord en betrekking hebben op ethiek en AI-toepassingen in de zorg. De leeruitkomst is bedoeld voor curriculumontwerpers. Gebruik maximaal 40 woorden en houd je aan de principes van constructive alignment."
1. Rol of perspectief van het AI-model
"Je bent een ... (bijv. expert, docent, jurist, redacteur, programmeur, coach, etc.)"
2. Taak of opdracht
"Je taak is om ... (wat moet het AI-model doen?)"
3. Inhoudelijke context
"De context is ... (wat moet het model weten over de situatie, achtergrond, inhoud?)"
4. Doel of publiek
"De output is bedoeld voor ... (wie gaat het lezen of gebruiken? Wat moeten ze ermee kunnen?)"
5. Vorm en stijl
"Lever de output aan als ... (bijv. lijst, e-mail, essay, tabel, script, HTML-code, infographic-beschrijving, etc.)"
"Gebruik een ... toon (formeel, wervend, helder, eenvoudig, etc.), en wees maximaal ... woorden/lang."
6. Beperkingen of vereisten
"Gebruik wel/geen ... (bijv. jargon, voorbeelden, vaktermen, specifieke bronnen, tijdsperiode, etc.)"
7. Voorbeeld of format (optioneel)
"Gebruik dit voorbeeld als leidraad: ... / Volg deze structuur: ..."
8. Extra instructies (optioneel)
"Geef meerdere versies / Vraag eerst om goedkeuring / Reflecteer op volledigheid."
1. Je bent een toetsdeskundige in het hbo.
2. Je taak is om een leeruitkomst te formuleren.
3. De context is een nieuwe module ‘AI en Ethiek in de Zorg’ op niveau 5 van het NLQF. Studenten moeten ethische dilemma’s herkennen en beargumenteren welke AI-toepassingen wenselijk zijn in de zorgpraktijk.
4. De output is bedoeld voor curriculumontwerpers die de leeruitkomsten willen opnemen in het toetsdossier.
5. Lever de output aan als één leeruitkomst, in maximaal 40 woorden, in heldere, objectieve taal.
6. Gebruik geen jargon. De leeruitkomst moet beginnen met een gedragswerkwoord (zoals analyseren, beargumenteren, beoordelen).
7. Volg dit format: “[Student] kan … [gedrag] … [context/toepassing].”
8. Geef drie varianten om uit te kiezen.