Deze cursus bouwt voort op de definitieve conceptkerndoelen digitale geletterdheid, vastgesteld door de SLO in 2025 voor het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. De kerndoelen zijn opgebouwd rond drie domeinen:
Kerndoel 22 (po) / 21 (vo)
De leerling zet digitale technologie en digitale media in.
Subonderdelen:
A. Digitale systemen – zoals het gebruiken en beheren van software en hardware
B. Digitale media en informatie – gericht op zoeken, selecteren en beoordelen van digitale informatie
C. Data – inclusief dataverzameling, verwerking, reflectie op datagebruik
D. Artificiële Intelligentie (AI) – leerlingen herkennen AI, beschrijven hoe AI werkt en gaan er bewust mee om
→ Relevantie voor het hbo
De cursus sluit hier direct op aan door de AI-module te koppelen aan data-analyse, systeembegrip en kritische reflectie op AI-output. Studenten gaan expliciet aan de slag met AI-systemen, datasets en informatiestrategieën binnen hun vakgebied.
Kerndoel 23 (po) / 22 (vo)
De leerling creëert digitale producten.
Subonderdelen:
A. Creëren met digitale technologie – van ontwerp tot eindproduct
B. Programmeren – denken en handelen met algoritmische logica en structuur
→ Relevantie voor het hbo
In deze cursus leren studenten generatieve AI gebruiken voor creatieve en beroepsgerichte toepassingen. Denk aan ontwerpen van lesmateriaal, visuele content, procesverbetering of tekstproductie. Prompting, herontwerp en iteratie zijn expliciet onderdeel van het curriculum.
Kerndoel 24 (po) / 23 (vo)
De leerling participeert in de gedigitaliseerde wereld.
Subonderdelen:
A. Veiligheid en privacy – kennis van risico’s, bescherming en ethiek
B. Digitale technologie, jezelf en de ander – gedrag, identiteit, communicatie
C. Digitale technologie, samenleving en wereld – reflectie op impact, macht, beleid
→ Relevantie voor het hbo
Deze cursus biedt modules over privacywetgeving, ethische dilemma’s, maatschappelijke impact van AI en beleidsvorming. Studenten leren hoe ze veilige, inclusieve en transparante AI-toepassingen kunnen inzetten binnen hun organisatie of werkveld. Ook AI in toetsing, besluitvorming en toezicht komt aan bod.
Met name subdoel 22D / 21D: Artificiële Intelligentie (AI) sluit nauw aan bij deze cursus:
Beschrijven van elementen van een AI-systeem
Herkennen van AI in de eigen omgeving
Verantwoord interacteren met AI-systemen
Inzicht in AI als systeemtechnologie die invloed heeft op mens, samenleving en ecologie
Deze doelstellingen worden in het hbo verdiept naar AI-geletterdheid zoals beschreven in de AI-GO en AI Act: bewust, kritisch, toepasbaar en regelbewust handelen met AI.